Canias ERP Financials

Financiële Boekhouding

Geïntegreerde boekhouding met een holistisch financieel overzicht

In het kielzog van de voortschrijdende globalisering en de steeds toenemende concurrentiedruk, moeten organisaties pro-actief en lenig zijn om ervoor te zorgen dat de kosteneffectiviteit vandaag, morgen en voor altijd wordt gehandhaafd.

De Canias ERP Financial Accounting-module maakt gebruik van alle kenmerken van een efficiënte financiële oplossing. De geavanceerde technologie van deze module en de toegankelijkheid en effectieve interpretatie van bedrijfsgegevens voor rapporten, statistieken, kengetallen en analyses verzekeren dat maximale zakelijke transparantie wordt bereikt voor innovatieve besluitvorming.

De Canias ERP Financial Accounting-module biedt een geïntegreerd transactiebeheersysteem, dat waakt over de integriteit van alle gegevens, die naar de boekhouding vloeien. Gelijktijdige ingave van meer dan een document in een van de boekhoudkundige standaard en financiële rapportagestructuur (TMS/TFRs, IFRS, USGAAP, HGB enz.) wordt voorzien. Ze ondersteunt het gebruik van een lokale munteenheid, een operationele munteenheid en een rapportage-munteenheid tijdens het genereren van financiële documenten en in de rapportage.

Met de intelligente en productieve matchingfunctie kunnen koersverschillen verantwoord worden tijdens de afwikkeling van schulden. Automatische evaluatie van wisselkoersen kan worden uitgevoerd op openstaande documenten aan het einde van de periode. Aan het beheer van alle documenten met een vaste looptijd, waaronder cheques, orderbriefjes, letters of credit, verzekeringen, garanties, enz. is ook gedacht. Uitgave van cheques, betalingsopdrachten, enz. kunnen digitaal geïntegreerd worden met de betrokken banken en rekeningconsolidatie kan worden uitgevoerd.

Door de geïntegreerde architectuur en talloze functies biedt deze module multidimensionale analyse van financiële transacties. Functies, zoals documentbevestiging, documenten samenvoegen, enz. geven de mogelijkheid om verslagen op te stellen op basis van bevestigingsstatus en rapportage van periodiek terugkerende transacties. Naast de standaard rapportage biedt ze flexibele rapportage met de mogelijkheid om de financiële gegevens te vergelijken met de huidige periode, afgelopen periode en budgetgegevens. Analysetools, zoals financiële ratio's, key performance schalen, cash flow management enz. worden mee ondersteund.

Alle wettelijk voorziene dagboeken, financiële tabellen en verklaringen, die verplicht zijn volgens de voorschriften en de heersende standaarden voor jaarrekeningen, kunnen worden gegenereerd. De module ondersteunt ook het genereren van digitale bestanden in dataformaten in overeenstemming met de eisen van e-government.

Vaste Activa

In elke organisatie omvatten vaste activa aanzienlijke kapitaalsinvesteringen en daarom streven organisaties om ervoor te zorgen dat de activa optimaal worden benut en het beheer van de activa efficiënt wordt uitgevoerd.

Activa zijn van waarde doorheen hun ganse economische levensduur en beïnvloeden zodoende de boekhouding. Overigens reduceren afschrijvingen de te betalen belastingen en creëren ze een fictief fonds door het opnemen van de afschrijvingen als uitgaven, wat in de wet voorzien is voor iedere organisatie. Daarom moet worden gezorgd dat activatransacties correct in de financiële boekhouding terechtkomen. Met de Canias ERP Vaste Activa-module worden bestaande of nieuwe kapitaalgoederen opgenomen met meer details en opgevolgd gedurende hun hele economische levensduur. Alle informatie over activa, met inbegrip van hun type, aanschaffingswaarde, resterende netto boekwaarde, locatie, huidige staat, enz. kan worden vastgelegd. De opname van een activum en zijn investeringsfase kan handmatig of vanuit de boekhoud- of inkoopdocumenten gebeuren door middel van integratie.

Deze module ondersteunt de planning, uitvoering en boekhouding van de afschrijvingstransacties, samen met hun periodieke evaluaties. Alle bijkomende kosten en (de)investeringen worden verantwoord op periodieke of kwartaalbasis in overeenstemming met de gekozen afschrijvingsmethode. Indien nodig kan de afschrijvingsmethode worden gewijzigd, als dit nodig wordt geacht, al dan niet door de wet. Afschrijvingsmethoden kunnen zowel vast, degressief of op basis van de bezettingsgraad verlopen en dit periodiek of zelfs op basis van een dagelijkse afschrijving. Andere opties, zoals een extra jaar of een buitengewone afschrijving, kunnen ook worden toegepast. De Canias ERP Vaste Activa-module ondersteunt meer dan één boekhoudkundige norm. Een aparte afschrijvingsberekening kan worden gedaan op basis van IFRS, USGAAP of andere normen. Verschillende valuta worden ondersteund, samen met faciliteiten om de activa te verkopen of buiten gebruik te stellen, alles automatisch geïntegreerd in de boekhouding. Aan mobiele integratie voor fysieke verificatie van het activum en zijn locatie is ook gedacht met vergelijkende rapportage tussen de werkelijke en geverifieerde locatie.

Cost Center Accounting

Visibiliteit op kosten en hun allocatie voor efficiënte Cost Accounting

Cost Accounting is bepalend voor de productiviteit van de algemene organisatie, haar diensten en zelfs voor de verschillende fasen van de productie. Het helpt ook bij de prijsstelling, kostenberekening en rentabiliteitsberekeningen. Zo is de implementatie van cost accounting, met alle bijhorende functies, een noodzaak voor alle afdelingen binnen een organisatie om kostenzichtbaarheid en -verantwoording te waarborgen.

Het doel van de Canias ERP Cost Center Accounting-module is om al de toegezegde kosten van het boekhoudsysteem te verzamelen en te verdelen over de productie-activiteiten in overeenstemming met de grafiek, gedefinieerd door de gebruiker. Dit vergemakkelijkt de overdracht van de vereiste kosten naar de productieactiviteiten op basis van een op percentage, hoeveelheid of verhouding gebaseerde verdeling, daarmee nauwkeurig de kosten van geproduceerde goederen reflecterend.

De vereiste berekeningstabellen kunnen worden toegepast zonder enige beperking en zowel de lopende als de werkelijke kosten kunnen worden vastgesteld. De directe kosten kunnen rechtstreeks naar de betreffende operatie worden overgedragen op basis van kostenplaatsen en de indirecte kosten kunnen worden verdeeld volgens de aangewezen grafiek. Er is ook voorzien in de berekening van de eenheidsactiviteitskost op basis van de in de begroting geplande waarden. Door het gebruik van deze functie wordt elke activiteit onderzocht op basis van de kostenplaats en berekeningen worden gemaakt in relatie tot de in de begroting geplande capaciteiten.

 

Adafi Software BV
 
Houwaartstraat, 200 bus 1
Tel  +32 (0)13 77.19.02
3270 Scherpenheuvel, Belgium
Fax +32 (0)13 77.73.72
BTW-TVA-VAT # BE 0415.642.030